dilluns, 10 d’octubre del 2011

Reflexions sobre la llengua i els seus petits secrets

Quan em pregunten perquè faig filologia catalana, molts cops no sé què respondre. Dic que si no l'estudiem nosaltres no ho farà ningú, que m'agrada la llengua, que m'agrada llegir o  fins i tot, que hi ha noies guapes. La veritat,però, no acaba de ser aquesta. Hi ha una cosa que em captiva de la llengua (de la nostra i de totes en general; però com he dit si no estudiem la nostra, qui ho farà?), em refereixo a la capacitat que tenim les persones per esbossar una paraula, una frase feta, un refrany, una cita (literal o no) en el moment menys pensat. Als de Mataró ens agrada presumir de dir mar/c/, tren/c/, brossa (com a recipient), senyors i senyores, fer toris... mots que en alguns casos només podem trobar a la nostra ciutat i que en d'altres podem veure en altres localitats (properes o no) però mai a Barcelona. També ens agraden unes quantes frases fetes: per sant Simó mor la mosca i el moscó (la recull l'Amades), si vols saber què és calor vés per Les Santes a Mataró... Així com també gaudim com bojos posant alguna frase dels Pastorets...
Són aquests els trets que fan que la llengua em sigui atractiva, que em pugui passar hores llegint i que pugui arribar content a casa per un detall lingüístic. Això no vol dir que renegui de l'alta literatura, ni de la gramàtica que tendeix massa cops a mirar-se massa Barcelona i poc el seu voltant; ans al contrari, és a partir del desig de saber més detalls d'aquesta petita llengua que hi ha al meu entorn que gaudeixo de la resta ja sigui per comparació o lògicament deixant-me endur per la varietat de la llengua catalana.

1 comentari:

  1. M'agrada el que dius... A mi em passa alguna cosa similar. Ara, que la gramàtica mira massa a BCN és discutible. Crec que tenim una llengua massa "composicional", integradora de dialectes, cosa que és bona, però amb un resultat final, a voltes, massa allunyat del dia a dia. I en el dia de demà, aquesta serà la nostra feina... Creuem els dits!

    ResponElimina