dimecres, 13 de març del 2013

Habemus papam

De petit, ma àvia sempre m'explicava que quan sant Pau caigué del cavall... i jo embadalit per la història  l'escoltava i en prenia nota mental. També m'explicava el mite de Caín i Abel, la història de l'arca de Noè i quatre coses d'un senyor que en deia Jesús (sense abusar-ne). A la prestatgeria sempre hi havia hagut aquest llibre (que he llegit dos o tres cops - un no fa gaire) i de tant en tant m'empassava alguna missa del diumenge (algun dia s'haurien de plantejar què collons programen les televisions els diumenges al matí). 
Quan anava per aquests mons de Déu amb mons pares i anàvem a alguna església i ens plantavem davant una portalada o un altar o sota una volta m'explicaven quatre coses (d'allò que jo en dic religió d'estar per casa (quatre mites -els pintors es repetien molt- i quatre llegendes necessaris per entendre el 90 % de l'art religiós de les penínsules ibèrica i itàlica, l'occitània i l'Austria de Mozart).
Ara de gran, la meva fascinació pel tema (ningú em pot negar que la Bíblia no té històries meravelloses i delicioses per a qualsevol amant de la lectura) m'ha fet seguir preguntant i anant a veure celebracions i estances religioses. Me les miro des d'uns ulls que no creuen en aquest Déu que els cristians defensen (ni en cap altre) però alhora m'ajuden a entendre la meva societat (des de la llengua, la literatura (si tens certa cultura religiosa la Plaça del diamant es llegeix d'una manera molt diferent), artística, ritualística (per sort o per desgràcia aquests de l'església tenen molt clar quin ritu ha de seguir cada cosa), el calendari (ja sigui adaptat o no de ritus pagans), la gastronomia, la música, el cinema...).
És per això que entenent tota la crítica que es pugui fer al sistema jerarquic, distanciat de la realitat social... o fins i tot a la religió en si, sigui cristiana o no; defenso que cal que no arraconem a peça de museu local aquesta mica de cultura que ens serveix per entendre el món que ens envolta i si ho dic és perquè és un passat que ha format la nostra societat i ens dóna moltíssimes eines per entendre-la. 
Bé, ens veiem diumenge tallant la pota a la vella quaresma.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada